
اگر به دنبال نوشتن یک رزومه خوب و کاربردی هستید، بهتر است برای نوشتن آن یک سری نکات مهم را رعایت نموده تا در نهایت به نتیجه خوبی دست پیدا کنید
مطمئناً برای انجام هر کاری به چارچوب و روش خاصی نیاز است؛ با این حال در برخی از موارد به کارگیری سلیقه شخصی و حتی تلفیق آن با اصول مدنظر میتواند پاسخگوی آن چیزی باشد که شما میخواهید به آن دست یابید. برای نمونه نحوه نوشتن رزومه کاری میتواند یکی از این موارد باشد. مطمئناً رزومه شما هر چه زیباتر بوده و دارای جزئیات بیشتری از سوابق شغلی شما باشد، در نتیجهگیری مثبت آن، تأثیرگذارتر خواهد بود.
رزومه یک شخص میتواند از مهمترین داشتههای فردی شخص باشد که بواسطه آن، درصد موفقیت برای دریافت مشاغل مختلف را تعیین میکند. با توجه به اهمیت در نحوه ساخت رزومه در اینجا قصد داریم تا نکات لازم را در قبال نوشتن یک رزومه مناسب ارائه کنیم.
رزومه، یک سند مهم و حیاتی در فرایند جستجوی شغل و ارتباط با کارفرما است. این سند به عنوان یک خلاصه از تجربهها، مهارتها، تحصیلات و سوابق شغلی فرد، به کارفرما ارائه میشود. هدف اصلی رزومه، جلب توجه کارفرما و ایجاد فرصتی برای مصاحبه شغلی است.
رزومه شامل اطلاعات شخصی، تحصیلات، تجربههای شغلی، مهارتها، فعالیتها، جوایز و توانایی در زبان خارجه است. در بخش اطلاعات شخصی، نام و نام خانوادگی، آدرس، شماره تماس و ایمیل فرد ذکر میشود.
نکاتی که در ادامه به شما عرض میکنیم، به شما کمک میکنند تا رزومهای قوی را آماده نموده و با کمک آن بتوانید مسئولین استخدام و کارفرمایان مختلف را تحتتأثیر خود قرار دهید. برای این منظور به نکات زیر توجه کافی داشته باشید.
در بخش تحصیلات رزومه خود، اطلاعات مرتبط با تحصیلاتتان را ذکر کنید که شامل مدرک تحصیلی، رشته تحصیلی، نام مؤسسه آموزشی و تاریخ فارغالتحصیلی است. در صورتی که دارای مدارک تحصیلی اضافی هستید، حتماً آن موارد را هم درج کنید.
در برخی موارد، منظور از زمان درج معدل، در واقع تاریخی است که معدل (یا نمره) شما در آن مدرک تحصیلی مشخص شده است. در صورتی هم که معدل شما برای جذب توجه کارفرما مناسب باشد، میتوانید از آن به عنوان یک نکته مثبت در رزومه خود استفاده کنید.
در بخش تجربههای شغلی رزومه، سوابق کاری خود را به ترتیب زمانی بیان کنید. برای هر سابقه شغلی، عنوان شغلی، نام شرکت یا سازمان، تاریخ شروع و پایان کار و توصیف کوتاهی از وظایف و دستاوردهای خود در آن شغل را ذکر کنید. اگر سابقه کاری ندارید، میتوانید به جای آن، تجربههای داوطلبانه، پروژههای خاص، فعالیتهای آموزشی یا هر فعالیت مرتبط دیگری را درج کنید.
در بخش تجربههای شغلی یا در یک بخش مجزا برای دستاوردها، خوب است که بتوانید به دستاوردهای خاصی که در حین تحصیل یا در دورههای کاری خود به دست آوردهاید نیز اشاره کنید. این موارد میتواند شامل پروژههای موفق، ایدههای نوآورانه، افزایش بهرهوری در سازمانها، دریافت جوایز و گواهینامههای مرتبط با حوزه کاری شما باشد. این دستاوردها نشان دهنده تواناییها و تجربههای کاری شماست و این میتواند منجر به جلب توجه کارفرما نسبت به رزومه شما گردد.
در بخش مهارتها، مهارتهای خود را مرتبسازی کنید. این مهارتها میتوانند شامل مهارتهای فنی و تخصصی در زمینه تحصیلی یا حرفهای شما مانند مهارتهای کامپیوتری، زبانهای خارجی، مهارتهای ارتباطی، مهارتهای مدیریتی و هر مهارت دیگری باشند که مرتبط با شغل مورد نظر است. در اینجا بیان مهارتهای خود را به صورت کامل و واضح انجام دهید و در صورت امکان، از مثالها یا نمونههای مرتبط برای توضیح بهتر نیز استفاده کنید.
گاهی ممکن است برای بیان موضوعی در رابطه با خود، به طور جامع و کامل توضیحاتی را ارائه دهیم که به چنین کاری احتیاجی نیست؛ چرا که اینکار مرتبط با مرحله مصاحبه است. در کل بهتر است که به موارد مورد نیاز و کلیدی و در حد عبارتهای مهم توجه کنیم.
برای نوشتن یک رزومه خوب میتوانید برخی از رزومههای موفق را مشاهده نموده و توجه کافی را در قبال نکات کلیدی آن نیز داشته باشید.
از آنجایی که کارشناسان استخدام و کارفرمایان مختلف، رزومههای بسیاری را برای یک موقعیت شغلی دریافت میکنند، اشکالی کوچک مانند یک اشتباه تایپی، ممکن است به قیمت یک شغل تمام شود. پس حتماً رزومه خود را قبل از ارسال به طور کامل تصحیح و ویرایش کنید و آن را برای هر گونه اشتباه املایی و دستوری و همچنین، برای هر گونه ناهماهنگی خاصی بررسی کنید.
به طور خلاصه مواردی مثل غلطهای املایی و دستور زبانی، نامربوط بودن مهارتهای کارجو با درخواست شغلی، سابقه کاری کم، نادرست بودن شماره تماس و ایمیل، دروغ، داشتن عکس در رزومه و برخی موارد دیگر میتواند عامل اصلی در عدم موفقیت شما برای کسب یک شغل باشد.
مطمئناً نوشتن یک رزومه مناسب و کاربردی، امری دشوار و زمانبر است؛ اما داشتن این رزومه خوب، میتواند اولین قدم برای رسیدن به شغل مورد نظرتان باشد. در حال حاضر وبسایتهای معتبر بسیاری هستند که غالب لازم برای ساخت یک رزومه خوب را به شما ارائه میکنند و شما با بهرهمندی از آنها میتوانید یک رزومه جامع را نسبت به اطلاعات خود تهیه کنید.
نظرات شما درباره نکاتی برای نوشتن اولین رزومه