فواید قهوه برای سلامتی

فواید قهوه برای سلامتی

(1 نفر) | 46 بار دیده شده | تاریخ انتشار: ۱۴۰۰-۰۶-۲۴ |

قهوه یکی از محبوب ترین نوشیدنی های جهان است. با توجه به سطح بالای آنتی اکسیدان ها و مواد مغذی مفید ، به نظر می رسد نوشیدنی کاملاً سالم است. مطالعات نشان می دهد که قهوه خورها در معرض خطر بسیار کمتری از بیماری های جدی هستند. در این مقاله با فواید قهوه آشنا شوید.

آشنایی با خواص قهوه

در اینجا فواید قهوه برای سلامتی آورده شده است:

بالا بردن سطح انرژی و هوش

قهوه می تواند به افراد کمک کند تا که احساس خستگی کمتری داشته و سطح انرژی خود را افزایش دهند. این به این دلیل است که حاوی محرکی به نام کافئین است، رایج ترین ماده روانگردان در جهان. پس از نوشیدن قهوه ، کافئین جذب جریان خون شما می شود و از آنجا به مغز شما راه پیدا میکند.
در مغز ، کافئین انتقال دهنده عصبی مهاری آدنوزین را مسدود می کند. وقتی این اتفاق می افتد ، مقدار دیگر انتقال دهنده های عصبی مانند نوراپی نفرین و دوپامین افزایش می یابد و منجر به افزایش شلیک نورون ها می شود. بسیاری از مطالعات کنترل شده بر روی انسان ها نشان می دهد که قهوه جنبه های مختلف عملکرد مغز را بهبود می بخشد - از جمله حافظه ، خلق و خو ، هوشیاری ، سطح انرژی ، زمان واکنش و عملکرد کلی ذهنی افراد را.

سوزاندن چربی

کافئین تقریباً در هر مکمل تجاری چربی سوز یافت می شود و دلیل خوبی هم دارد. کافئین یکی از معدود مواد طبیعی است که به چربی سوزی کمک می کند. چندین مطالعه نشان می دهد که کافئین می تواند میزان متابولیسم شما را بین 3 تا 11 درصد افزایش دهد ضمن اینکه مطالعات دیگر نشان می دهد که کافئین می تواند به طور خاص چربی سوزی را تا 10 درصد در افراد چاق و 29 درصد در افراد لاغر افزایش دهد. با این حال ، ممکن است این موارد در قهوه خوران طولانی مدت کاهش یابد.

افزایش عملکرد فیزیکی

کافئین سیستم عصبی شما را تحریک می کند و به سلول های چربی سیگنال می دهد تا چربی بدن را تجزیه کنند. اما سطح آدرنالین را در خون شما افزایش می دهد. این هورمون مبارزه یا فرار است که بدن شما را برای انجام فعالیت های بدنی شدید آماده می کند. کافئین با تجزیه چربی بدن ، اسیدهای چرب رایگان را به عنوان سوخت در دسترس قرار می دهد.
با توجه به این تأثیرات ، جای تعجب نیست که کافئین می تواند به طور متوسط 11 تا 12 درصد عملکرد فیزیکی را بهبود بخشد. بنابراین ، منطقی است که حدود نیم ساعت قبل از رفتن به باشگاه ، یک فنجان قهوه قوی میل کنید.

وجود مواد مغذی

قهوه حاوی مواد مغذی ضروری است بسیاری از مواد مغذی موجود در دانه های قهوه، به قهوه دم کرده نهایی راه پیدا می کنند. یک فنجان قهوه حاوی: ریبوفلاوین، پانتوتنیک اسید، منگنز و پتاسیم، منیزیم و نیاسین است اگرچه ممکن است این یک چیز کامل و پربار به نظر نرسد ، اما اکثر مردم از چند فنجان آن در روز لذت می برند.

کاهش خطر ابتلا به دیابت

ممکن است خطر ابتلا به دیابت نوع 2 را کاهش دهد. دیابت نوع 2 یک مشکل عمده بهداشتی است که در حال حاضر میلیون ها نفر را در سراسر جهان مبتلا کرده است که با افزایش سطح قند خون ناشی از مقاومت به انسولین یا کاهش توانایی در ترشح انسولین مشخص می شود. به دلایلی ، خطر ابتلا به دیابت نوع 2 در افرادی که قهوه می نوشند به میزان قابل توجهی کاهش می یابد.
مطالعات نشان می دهد افرادی که بیشتر قهوه می نوشند 23 تا 50 درصد کمتر در معرض ابتلا به این بیماری قرار دارند. یک مطالعه کاهش تا 67٪ را نشان داد که رکوردی در این زمینه محسوب میشود.
بر اساس یک بررسی بزرگ  بر روی هجده مطالعه در مجموع 457،922 نفر ، هر فنجان قهوه روزانه با کاهش 7 درصدی خطر ابتلا به دیابت نوع 2 همراه بود.

جلوگیری از آلزایمر و زوال عقلی

ممکن است شما را از بیماری آلزایمر و زوال عقل محافظت کند. بیماری آلزایمر شایع ترین بیماری عصبی و عامل اصلی زوال عقل در سراسر جهان است. این بیماری معمولاً افراد بالای 65 سال را تحت تأثیر قرار می دهد و برای آن هیچ درمان شناخته شده ای وجود ندارد. با این حال ، چندین کار را می توانید انجام دهید تا از بروز بیماری در وهله اول جلوگیری کنید. این شامل موارد معمولی مانند تغذیه سالم و ورزش است، اما نوشیدن قهوه نیز ممکن است فوق العاده موثر باشد.
چندین مطالعه نشان می دهد که قهوه خورها تا 65 درصد کمتر در معرض ابتلا به بیماری آلزایمر هستند.

کاهش خطر ابتلا با پارکینسون

ممکن است خطر ابتلا به پارکینسون را کاهش دهد. بیماری پارکینسون دومین بیماری شایع عصبی است که درست بعد از آلزایمر ایجاد می شود. علت آن مرگ سلول های عصبی تولید کننده دوپامین در مغز است و مانند آلزایمر ، هیچ درمان شناخته شده ای برای آن وجود ندارد ، بنابراین تمرکز بر پیشگیری بسیار مهمتر است.
مطالعات نشان می دهد که قهوه خورها خطر ابتلا به بیماری پارکینسون بسیار کمتر است. در این مورد ، کافئین میبایست که مفید باشد، زیرا افرادی که قهوه نمی نوشند ، کمتر در معرض ابتلا به پارکینسون هستند.

محافظت از کبد

ممکن است از کبد شما محافظت کند. کبد شما یک اندام شگفت انگیز است که صدها عملکرد مهم را انجام می دهد. چندین بیماری شایع در درجه اول بر کبد تأثیر می گذارد ، از جمله هپاتیت ، بیماری کبد چرب و بسیاری موارد دیگر. بسیاری از این شرایط می توانند منجر به سیروز کبدی شوند ، که در آن کبد شما تا حد زیادی با بافت اسکار جایگزین می شود.
جالب اینجاست که قهوه ممکن است در برابر سیروز کبدی از کبد شما محافظت کند. افرادی که 4 فنجان یا بیشتر در روز می نوشند تا 80 درصد خطر کمتری را احساس میکنند.

مبارزه با افسردگی

می تواند با افسردگی مبارزه کند و شما را شادتر کند. افسردگی یک اختلال روانی جدی است که باعث کاهش قابل توجه کیفیت زندگی می شود. زنانی که چهار فنجان یا بیشتر قهوه در روز می نوشیدند ، 20 درصد کمتر در معرض افسردگی قرار میگرند.

کاهش ابتلا به سرطان

ممکن است خطر ابتلا به انواع خاصی از سرطان را کاهش دهد . سرطان یکی از عوامل اصلی مرگ و میر در جهان است. این با رشد سلول های کنترل نشده در بدن مشخص می شود. به نظر می رسد قهوه در برابر دو نوع سرطان محافظت دارد: سرطان کبد و روده بزرگ. سرطان کبد سومین علت اصلی مرگ و میر ناشی از سرطان در جهان است ، در حالی که سرطان کولورکتال رتبه چهارم را در اختیار دارد.
مطالعات نشان می دهد که قهوه خورها تا 40 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان کبد هستندو به طور مشابه ، یک مطالعه روی 489،706 نفر نشان داد افرادی که 4 تا 5 فنجان قهوه در روز می نوشند ، 15 درصد کمتر در معرض ابتلا به سرطان روده بزرگ هستند.

کاهش بیماری قلبی

 باعث بیماری قلبی نمی شود و ممکن است خطر سکته مغزی را کاهش دهد . اغلب ادعا می شود که کافئین می تواند فشار خون شما را افزایش دهد. این درست است ، اما با افزایش فقط 3-4 میلی متر در جیوه ، اثر آن اندک است و معمولاً در صورت نوشیدن منظم قهوه از بین می رود.
با این حال ، ممکن است در برخی از افراد ادامه یابد ، بنابراین اگر فشار خون بالا دارید این را در نظر داشته باشید. با این وجود ، مطالعات از این ایده که قهوه خطر ابتلا به بیماری های قلبی را افزایش می دهد ، پشتیبانی نمی کند و برعکس، شواهد متفاوتی وجود دارد. برخی از مطالعات همچنین نشان می دهد که قهوه خورها 20 درصد کمتر در معرض سکته مغزی هستند.

افزایش طول عمر

ممکن است به شما کمک کند تا زندگی طولانی تری داشته باشید.با توجه به اینکه افرادی که قهوه می نوشند کمتر به بیماری های مختلف مبتلا می شوند پس منطقی است که قهوه می تواند به شما کمک کند تا عمر بیشتری داشته باشید.

منبع آنتی اکسیدان

بزرگترین منبع آنتی اکسیدان ها در رژیم غذایی غربی ، قهوه است. برای افرادی که از رژیم غذایی استاندارد غربی استفاده می کنند ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین جنبه های رژیم غذایی آنها باشد.
این به این دلیل است که قهوه دارای مقدار زیادی آنتی اکسیدان است. مطالعات نشان می دهد که بسیاری از افراد آنتی اکسیدان بیشتری از قهوه دریافت می کنند تا از میوه ها و سبزیجات به طور مشترک. در واقع ، قهوه ممکن است یکی از سالم ترین نوشیدنی های روی کره زمین باشد.

ایستگاه پایانی

قهوه یک نوشیدنی بسیار محبوب در سراسر جهان است که دارای تعدادی از مزایای چشمگیر سلامتی است. چند فنجان روزانه شما نه تنها به شما کمک می کند تا انرژی بیشتری داشته باشید ، چربی بسوزانید و عملکرد بدنی خود را بهبود ببخشید ، بلکه ممکن است خطر ابتلا به چندین بیماری مانند دیابت نوع 2 ، سرطان و بیماری آلزایمر و پارکینسون را نیز کاهش دهد.
در حقیقت ، قهوه حتی می تواند طول عمر را افزایش دهد. اگر از طعم آن لذت می برید و محتوای کافئین آن را تحمل می کنید ، در خوردن یک فنجان یا بیشتر در طول روز دریغ نکنید.

 

 

مقاله های مرتبط فواید قهوه برای سلامتی

خاصیت میوه ها

متخصصان بهداشت می دانند که میوه یک ماده مغذی ، خوشمزه و مناسب برای هر رژیم غذایی است. با در دسترس بودن بیش از دوهزار نوع میوه ، ممکن است از خود بپرسید کدام یک را انتخاب کنید. در این مقاله شما را با خواص 20 میوه آشنا می کنیم.

معرفی 15 غذای روسی

قبل از توضیح راجع به غذاهای روسیه اندکی با آداب سرو غذا در روسیه شما را آشنا میکنیم،روسیه کشوری است که در آن انواع سوپ با تنوع های مختلفی سرو میشود به همین سبب درکنار خیلی از غذا هایشان از انواع نان بهره میبرند.

غذا های سالم برای شام

یک سری مواد غذایی هستند که بهتر است برای شام این دسته ازغذاها را مصرف کنید. مثلا تمرکز زیادی روی چیزهایی است که نباید بخورید ، قند یا کربوهیدرات را قطع کنید ، از خوردن خودداری کنید.

نظرات شما درباره فواید قهوه برای سلامتی

امتیاز: